Meny

Ting å tenke på når det gjelder ladestasjoner for elbiler

Ladestasjoner for elbiler (EV – Electric Vehicle) finnes i en rekke modeller, med ganske stor forskjell avhengig av hvilken bilmodell de skal brukes til. Direktronik følger EU-direktivene og tilbyr ladestasjoner med type 2-ladekontakt for normal lading

Det er alltid lurt å velge ladestasjon etter hvilken elbil man har kjøpt eller planlegger å kjøpe. For å finne ut hvor høy effekt en bil kan ta imot ved vanlig lading (AC-strøm) bør man lese håndboken eller spørre forhandleren. Én type elbil tåler 3,7 kW, mens en annen tåler 22 kW. Deretter må man også velge mellom en ren batteribil (BEV) eller en ladbar hybrid (PHEV) som drives av en bensin- eller dieselmotor på lange turer. Begge typer kjøretøy kan kobles til og lades via det vanlige strømnettet. Først deretter kan du velge egnet ladestasjon.

Her kan du lese mer om Direktroniks sortiment av ladestasjoner.

En tommelfingerregel er at en elbil bruker rundt 2 kWh per mil, men det varierer naturligvis fra modell til modell. Det er bilen som bestemmer hvor raskt den kan lades. Elbiler kan ikke lades med for høy effekt. Ladestasjonen tilpasser strømstyrken etter bilen.

Det går ganske raskt å lade et vanlig elbilbatteri til 80 prosent, men deretter går det langsommere. Du trenger ikke alltid å lade elbilen helt opp. Derfor kan du velge å lade batteriet med det du trenger for å for eksempel komme deg hjem fra en offentlig ladestasjon, og deretter fortsette å lade hjemme om natten når strømprisene ofte er lavere.

Sikkerheten først

En trygg ladestasjon bør ha mye innebygd beskyttelse. Delvis for å beskytte ladestasjonen, men først og fremst for å beskytte brukeren og omgivelsene! Kontroller at det finnes beskyttelse mot både over- og underspenning, samt at den har overbelastningsvern. Den bør også beskytte mot kortslutninger og ha jordfeilbeskyttelse. Andre typer beskyttelse du kan se etter, er overopphetings- og lynvern samt at ladestasjonen har såkalt type B-beskyttelse (DC-overvåkning/DC-vern).

OBS! Installasjon og vedlikehold av ladebokser og ladestasjoner skal utføres av en godkjent elektriker, og hvert koblingspunkt skal beskyttes med jordfeilbryter!

Les mer om sikkerhet ved lading av elbil i denne artikkelen fra Kunnskapsbanken.

Noen andre parametere å vurdere, er om ladestasjonen har robust konstruksjon og tåler vær, temperaturer, fuktighet og hærverk. Kontroller oppgitt IP- og IK-klassifisering i håndboken eller produktbladet.

Fast ladeledning eller ladekontakt?

Hvis man velger fast kabel, får man en løsning der ledningen alltid er på plass når bilen skal lades. Da slipper man å finne frem kabelen hver gang, siden den allerede sitter i ladestasjonen. I tillegg reduseres risikoen for at noen stjeler ladekabelen, siden den sitter fast.

Naturligvis er det også fordeler med en løs ladekabel. Blant annet slipper man å tilpasse bilen etter uttaket. Det spiller ingen rolle om bilen har type 1- eller type 2-kontakt, noe som også gjør ting enklere hvis en gjest må låne ladestasjonen for å lade bilen sin.

Ulike standarder i og utenfor EU

I EU har man standardisert med type 2, og man kan for eksempel montere en ladestasjon hjemme med enten fast type 2-kabel eller med type 2-kontakt. Hvis man velger en ladestasjon med kontakt, trenger man også en ladekabel (type 2 til type 2).

Her kan du lese om Direktroniks sortiment av ladekabler.

Standarden type 1 brukes av japanske og amerikanske bilmerker (Tesla har en egen variant). En bil som har type 1-kontakt, må bruke en kabel av typen type 1 til type 2. For type 1-biler lønner deg seg å investere i en adapter. Da kan man for eksempel installere en ladestasjon hjemme med fast type 2-kabel og lade ved hjelp av adapteren. Med adapteren kan man også lade på offentlige ladestasjoner som har type 2-ladekabel.

uttag.png

Normal lading eller hurtiglading

Som nevnt tidligere, finnes det forskjellige typer lading. De vanligste er normal lading og hurtiglading. Normal lading er når man lader hjemme ved hjelp av en ladeboks. Ladehastigheten man oppnår, avhenger av hvilken kapasitet det er i strømnettet. Normal lading bruker AC-strøm, altså vekselstrøm. Ved normal lading er ladeeffekten mellom 3,7 og 22 kW.

For lading av mindre bilmodeller, er 1-faselading et alternativ. Med 16 A sikring vil det ta et par timer å lade en ladbar hybrid, og omtrent det dobbelte å lade en ren elbil. Hvis man isteden velger 3-faset ladestasjon for normal lading med 32 A og 22 kW effekt, går det selvfølgelig raskere.

Mange biler har også kontakt for såkalt hurtiglading via likespenning (DC-lading) for lading på offentlige ladestasjoner i EU. Hurtigladeteknologien er kostbart, og derfor ikke like vanlig å installere hjemme. DC-laderne skiller seg fra AC-laderne ved at de overfører likespenning direkte til bilens batteri, noe som gir lading med høyere effekt.

Når det gjelder hurtiglading, er fordelen at bilen kan lades på så kort tid som 20 minutter. En hurtiglader «fyller» bilen med likestrøm ved høy effekt. Når vi snakker om hurtiglading av en elbil, finnes det flere kontakter å holde styr på.

Biler som har type 2-kontakt ved normal lading, bruker en hurtigladekontakt som kalles CCS. Denne standarden bygger videre på en vanlig type 2-kontakt, og den finnes også som CCS Combo.

Elbiler som har type 1, har en annen teknologi for hurtiglading. Det finnes enkelte biler som har den såkalte type 1 CCS. Men det vanligste er at de følger den japanske standarden for hurtiglading med likestrøm, og har en kontakt som kalles CHAdeMO.

Støtte til hjemmelading

«Ladda bilen» er en svensk investeringsstøtte for ladestasjoner til elbil. Når du kjøper en ladeboks, kan du søke om et offentlig bidrag som dekker 50 prosent av både utstyr og montering. Du finner mer informasjon på Naturvårdsverkets nettsted: http://www.naturvardsverket.se/LADDABILEN.

Hvis du har spørsmål eller ønsker rundt ladestasjoner eller andre ting innen bærekraftig strømforsyning, er Direktroniks prisbelønte kundeservice alltid tilgjengelig* på telefon, e-post eller chat.

Ikke gå glipp av artiklene i Kunnskapsbanken, abonner på nyhetsbrevet

*) hverdager mandag–fredag 08.00–17.00

 
Ladekabelen for ladestasjoner og deg med type 1-kontakt i kjøretøyet, dvs. de fleste amerikanske og japanske bilmerker. Den spiraliserte funksjonen (den fjærende funksjonen) gjør at kabelen unngår å havne på bakken og samle mye smuss, som du drar med deg inn i bilen.
2 730 NOK eks. mva
Finnes i flere varianter