Meny

Finn frem i jungelen av ladekabler til elbiler og ladbare hybrider

For noen rekker det med en løs ladekabel til elbilen eller den ladbare hybriden, mens andre trenger flere ladekabler eller adapter. En bærbar ladekabel for vanlige stikkontakter er en god investering i tilfelle det ikke er en ladestasjon i nærheten når man trenger det …

Ladekabel for elbil og ladbar hybrid, type 2

Til ladere med ett uttak istedenfor fast ladekabel trenger man en løs ladekabel mellom laderen og bilen. Siden man i EU har valgt type 2 som standard, er den desidert vanligste ladekabelen på markedet en ladekabel med en type 2-kontakt i begge ender.

Laddsladd_Typ2.png

På denne kabelen er de to kontaktene forskjellige. Type 2-håndtaket/kontakten som skal kobles i ladestasjonen, er en hankontakt, og den er litt tynnere. På den andre siden er håndtaket/kontakten som skal kobles i bilen en hunkontakt, og den er litt større.

Ladekabel for biler med type 1-kontakt

Standarden type 1 er vanlig på enkelte japanske og amerikanske bilmerker. Hvis laderen har et ladeuttak av type 2 istedenfor fast ladekabel, trenger man en kabel som kalles type 1 til type 2 mellom laderen og bilen.

Laddkabel_typ2_till_typ1_spiral.png

Kabelenden som skal kobles til bilen, er en type 1 hunkontakt, og den har en krok som låser fast håndtaket/kontakten.

Adapter elbillading, type 2 til type 1 

For biler med type 1 er det lurt å investere i en adapter fra type 2 til type 1. Da kan man for eksempel lade via en lader med fast ladekabel og type 2-kontakt. Med adapteren kan man også lade biler med type 1-kontakt på offentlige ladestasjoner som har fast ladekabel av type 2.

Elbil_Typ1-adapter.jpg

Ladestrøm og antall faser

Når man har valgt riktig tilkobling (type 1 eller type 2), må man undersøke hvilken kapasitet man har på bilens innebygde lader (16 eller 32 A samt enfaset eller trefaset). Det enkleste er å spørre bilforhandleren eller se i bilens instruksjonshåndbok.

For lading av mindre elbiler og ladbare hybrider er enfaset lading et alternativ. Med 16 A sikring vil det ta et par timer å lade en ladbar hybrid, og omtrent det dobbelte å lade en ren elbil. Hvis man velger trefaset lading, går det naturligvis raskere.

Ladesystemet i ladestasjonen og elbilen kontrollerer at alt er OK før ladingen starter, og sørger for at bilen får riktig strøm og at utstyret ikke blir overbelastet. Valg av strømstyrke for kabelen handler mer om å kjøpe en så praktisk og brukervennlig kabel som mulig. En ladekabel for 32 A kan brukes til en bil med 16 A, men den er kanskje unødvendig tung, kraftig og kostbar.

For å kunne dra nytte av trefaset kontakt må bilens innebygde lader også være trefaset. Hvis du har en bil med enfaset lader, kan du fortsatt benytte deg av sikkerheten i CEE-kontakten, men bilen lades bare med enfase.

Lading uten ladestasjon

Stikkontakter i hus og garasjer har normalt en kapasitet på 10 A hvis man ikke oppgraderer sikringsskap og kabler. Ladekabler for vanlige stikkontakter, som leveres med elbiler, er ofte tilpasset maksimal kapasitet på 10 A. For å komme rundt den begrensningen kan det være lurt å kjøpe en mer avansert bærbar ladekabel, som man i tillegg kan justere effekten på.

Når det ikke er en ladestasjon i nærheten, er bærbare ladere (ofte kalt EVSE, Electric Vehicle Supply Equipment) en god nødløsning. Med disse kan man lade bilen fra en vanlig stikkontakt (Schuko) eller fra en CEE-kontakt (blå kontakt for enfaset, og rød kontakt for trefaset). Å lade via en CEE-kontakt er raskere og tryggere sammenlignet med en vanlig stikkontakt.

Med Direktroniks justerbare ladekabel kan du gradvis stille inn effekten fra 6 A og oppover. Det gjør den også perfekt til stikkontakter for motorvarmere, som ofte er koblet til 6 A sikring, men også for offentlige ladepunkt med høyere kapasitet.

Direktroniks justerbare ladere finnes også for trefaset lading. Med justerbar effekt reduseres risikoen for å overbelaste strømnettet når man lader fra en vanlig stikkontakt. Med denne justerbare ladekabelen kan du trinnvis justere effekten fra 6 til 16 A, eller fra 6 til 32 A, avhengig av modell.

Portabl_laddare_LED-skärm.jpg

Hurtiglading via CCS (EU-standard)

Det bygges stadig flere offentlige ladestasjoner. Disse har vanligvis kabel med CCS 2-kontakt, men de finnes også for normal lading med type 2-kabel. En såkalt hurtiglader gir betydelig høyere hastighet og ligger vanligvis på fra rundt 50 kW til 300 kW i ladehastighet. Hurtiglading via DC kalles av og til Mode 4-lading.

CCS (Combined Charging System) er en videreutvikling av type 2-kontakten. Den er utviklet for hurtiglading, og den kan lade med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC).

En type 2-kabel av standardmodell passer i den øverste delen av kontakten, men hvis hele kontakten brukes med en CCS-kabel, får man maksimal kapasitet. Ladehastigheten avhenger av hva elbilen kan ta imot. Den kan være opptil 280 kW, avhengig av tilgjengelig kapasitet og bilmodell. Når du lader fra hurtiglader med CCS 2, mater du DC (likestrøm) rett inn i bilens batteri.

Elbiler med type 1-kontakt har en annen teknologi for hurtiglading. Det finnes enkelte biler som har den såkalte CCS 1. Men det vanligste er at de følger den japanske standarden for hurtiglading med likestrøm, og har en kontakt som kalles CHAdeMO.

Direktronik markedsfører en CCS-adapter som lar deg lade en elbil med CCS 1-uttak på en ladestasjon med faste CCS 2-ladere.

Tesla Model S og Model X hadde sin egen variant av ladekontakt, men siden Tesla Model 3 har selskapet gått over til den europeiske CCS-standarden.

Produktområder

 
Med justerbar effekt unngår du risikoen for å overbelaste strømnettet når du lader kjøretøyet via en vanlig stikkontakt. Med vår justerbare ladekabel kan du gradvis stille inn effekten fra 6 A og oppover. Det gjør den perfekt også til motorvarmerkontakter, som ofte har sikring som tåler 6 A.
4 870 NOK eks. mva
Finnes i flere varianter
 
Ladekabelen for ladestasjoner og deg med type 2-kontakt i kjøretøyet, dvs. de fleste europeiske bilmerker. Den spiraliserte funksjonen (fjæringen) gjør at kabelen ikke havner på bakken og blir skitten, slik at du slipper å dra med deg smuss inn i bilen.
2 780 NOK eks. mva
Finnes i flere varianter
 
Ladekabelen for ladestasjoner og deg med type 1-kontakt i kjøretøyet, dvs. de fleste amerikanske og japanske bilmerker. Den spiraliserte funksjonen (den fjærende funksjonen) gjør at kabelen unngår å havne på bakken og samle mye smuss, som du drar med deg inn i bilen.
2 730 NOK eks. mva
Finnes i flere varianter
Vare.nr 20103321
Elbilsadapter Typ 1 till Typ 2
1 410 NOK eks. mva
Vare.nr 20103922
Adapter ladekabel, fra type 2 til type 1
2 400 NOK eks. mva
 
Rekker ikke ladekabelen alltid frem til elbilen? Nå finnes det en perfekt skjøteløsning for type 2-ladestasjoner der avstanden mellom ladestolpen og elbilen er for kort. Lad med en effekt på opptil 7,2 kW, 32 A, 1-faset, eller med 11 kW, 16 A, 3-faset
2 690 NOK eks. mva
Finnes i flere varianter
 
Forlengerkabel for ladekabler av type 1 som er praktisk å ha med når en vanlig kabel ikke er nok.
2 300 NOK eks. mva
Finnes i flere varianter
 
Intelligent og effektiv bærbar elbillader som forenkler ladingen. Med justerbar effekt unngår du risikoen for å overbelaste strømnettet når du lader kjøretøyet via en vanlig stikkontakt. Med denne justerbare ladekabelen kan du trinnvis justere effekten fra 6 til 16 A, eller fra 6 til 32 A, avhengig av modell
9 380 NOK eks. mva
Finnes i flere varianter
Vare.nr 20109651
Adapter CCS Combo 2 til CCS combo 1, 150 A, 0,3 m kabel
7 760 NOK eks. mva