Skriv inn din e-post
Produkter
Finn blant alle våre produkter
Andre måter å finne på
Andre måter å finne på
Andre måter å finne på
Andre måter å finne på
Andre måter å finne på
Andre måter å finne på
Andre måter å finne på
Andre måter å finne på
Andre måter å finne på
Andre måter å finne på
Samtidig vet vi at CO₂-nivået i et rom er en svært god indikator på om luftskiftet faktisk holder tritt med antallet personer som oppholder seg der. Spørsmålet er derfor ikke om CO₂ er farlig i seg selv, det er den vanligvis ikke, men om vi bruker CO₂ som et enkelt og effektivt verktøy for å sikre et trygt og helsefremmende innemiljø for barn og ansatte.
Folkehelseinstituttet beskriver i rapporten Inneklima i skoler og barnehager at forhøyede CO₂-nivåer kan indikere utilstrekkelig ventilasjon, og at dette henger sammen med symptomer som tretthet, hodepine, irritasjon i øyne og luftveier samt økt risiko for infeksjoner hos barn.
Helsedirektoratet anbefaler i sin veileder for helse- og miljøkrav at CO₂-nivået i oppholdsrom ikke bør overstige 1000 ppm for at ventilasjonen skal anses som tilfredsstillende.
NILU gjennomførte i 2003 og 2009 store kampanjer hvor hundrevis av norske klasserom ble målt. En betydelig andel av rommene hadde CO₂-nivåer over 1000 ppm. Elever og lærere i disse rommene rapporterte oftere om tung og dårlig luft, tretthet og hodepine.
Til sammen tegner disse kildene et tydelig bilde: mange norske undervisningslokaler har for dårlig luftskifte, og CO₂-måling er en praktisk, rimelig og treffsikker metode for å oppdage dette.
Mange kommuner og skoler baserer inneklimavurderinger på ventilasjonskontroll, service, eller enkeltmålinger. Det er nyttig, men det fanger ikke opp hvordan rommene faktisk brukes gjennom dagen.
Et system kan fungere under inspeksjon, men være helt utilstrekkelig når 25 elever sitter i rommet og døren er lukket.
Jo flere personer, desto høyere CO₂. Derfor er CO₂ et presist mål på hvor mye frisk luft som faktisk tilføres.
Både barn og voksne venner seg raskt til dårlig luft, og merker det ofte først som tretthet eller hodepine.
Derfor anbefaler FHI, Helsedirektoratet og NILU at CO₂ brukes som indikator for ventilasjon – ikke fordi CO₂ er farlig, men fordi for høy CO₂ betyr for dårlig ventilasjon.

En vanlig innvending er at "CO₂ i seg selv ikke er farlig", og det stemmer. CO₂ i normale innendørsnivåer er ikke giftig. Men poenget er at CO₂ fungerer som en enkel og rimelig indikator på ventilasjonens effektivitet og hvor mye frisk luft som faktisk tilføres rommet. Når CO₂-nivået stiger, er det nesten alltid et tegn på at ventilasjonen ikke er god nok, og da kan også andre forurensninger og partikler hope seg opp.
En annen innvending, som i dag er mer utdatert, er kostnad og kompleksitet: "å installere sensorer i alle klasserom er dyrt". Men prisene synker, og i mange tilfeller holder det med en enkel sensor med logging og alarm, kombinert med at man lufter eller styrer ventilasjonen mer effektivt, for å oppnå store helseeffekter og energieffektivisering.
Moderne CO₂-sensorer er ofte batteridrevne, har visuelle indikatorer og kan rapportere trådløst i opptil 10 år uten service. Med dagens LoRaWAN-løsninger finnes det dessuten lokale gateways som gjør bruken enda enklere, uten behov for abonnement eller kompliserte skyløsninger.

Med dagens kunnskap fra FHI, Helsedirektoratet og NILU er det naturlig at norske kommuner innfører CO₂-overvåking som standard. Vi trenger ikke flere utredninger for å slå fast at inneklimaet ofte er for dårlig, vi trenger praktiske tiltak.
Derfor anbefales:
Last ned: policy for CO₂-måling
Last ned: handlingsplan for innføring
Last ned: forskningsunderlag
Slik kan kommuner og skoleeiere raskt komme i gang med å forbedre inneklimaet, og dermed gi barn og ansatte et bedre lærings- og arbeidsmiljø.
Hvis du vil vite mer om måling og sensorer, eller har andre spørsmål om LoRaWAN og hvordan man kommer i gang, er det bare å ta kontakt, vi er lett å nå og svarer raskt i chat, e-post eller telefon: +47 55 50 91 50
Husk også å lese artikler i kunnskapsbanken og abonnere på nyhetsbrevet
© Copyright 2025-12-09, innholdet er beskyttet i henhold til lov om opphavsrett.