Skriv inn din e-post
Produkter
Finn blant alle våre produkter
Andre måter å finne på
Andre måter å finne på
Andre måter å finne på
Andre måter å finne på
Andre måter å finne på
Andre måter å finne på
Andre måter å finne på
Andre måter å finne på
Andre måter å finne på
Andre måter å finne på
Siden man i EU har valgt type 2 som standard, er den desidert vanligste ladekabelen på markedet en ladekabel med en type 2-kontakt i begge ender. På denne kabelen er de to kontaktene forskjellige. Type 2-håndtaket/kontakten som skal kobles i ladestasjonen, er en hankontakt, og den er litt tynnere, se bildet under.
I den andre enden av type 2-ladekabelen er håndtaket/kontakten som skal plugges i bilen. Det er en hunkontakt, og den er litt større, se bildet under.
Standarden type 1 er vanlig på enkelte japanske og amerikanske bilmerker. Hvis ladestasjonen ikke har fast ladekabel, men en ladekontakt av type 2, kan du bruke en kabel som kalles type 1 til type 2.
Sørg for å beskytte ladekabelen, slik at du kan bruke den i lang tid fremover. Kjøp en praktisk oppbevaringsveske som valgfritt tilbehør.
For type 1-biler er det lurt å investere i en adapter med bestillingsnummer 20103922, slik at du kan lade ved offentlige ladestasjoner med en fast ladekabel av type 2.
Merk at type 1-standarden SAE J1772 bare støtter 1-faselading, så selv adaptere mellom type 1 og 2 har denne begrensningen.
Tesla Model S og Model X hadde sin egen variant av ladekontakt, men fra og med Tesla Model 3 har selskapet gått over til den europeiske CCS-standarden. Les mer om det senere i artikkelen.
Når man har valgt riktig tilkobling (type 1 eller type 2), må man undersøke hvilken kapasitet man har på bilens innebygde lader (16 eller 32 A samt enfaset eller trefaset). Det enkleste er å spørre bilforhandleren eller se i bilens instruksjonshåndbok.
For lading av mindre elbiler og ladbare hybrider er enfaset lading et alternativ. Med 16 A sikring vil det ta et par timer å lade en ladbar hybrid, og omtrent det dobbelte å lade en ren elbil. Hvis man velger trefaset lading, går det naturligvis raskere. Dagens moderne elbiler har ofte støtte for trefaset lading, men da kreves en ladekabel som støtter det.
Ladesystemet i ladestasjonen og elbilen kontrollerer at alt er OK før ladingen starter, og sørger for at bilen får riktig strøm og at utstyret ikke blir overbelastet. Valg av strømstyrke for kabelen handler mer om å kjøpe en så praktisk og brukervennlig kabel som mulig. En ladekabel for 32 A kan brukes til en bil med 16 A, men den er kanskje unødvendig tung, kraftig og kostbar.
For å kunne dra nytte av trefaset kontakt må bilens innebygde lader også være trefaset. Hvis du har en bil med enfaset lader, kan du fortsatt benytte deg av sikkerheten i CEE-kontakten, men bilen lades bare med enfase.
Når det ikke er en ladestasjon i nærheten, er bærbare ladere (ofte kalt EVSE, Electric Vehicle Supply Equipment) en god nødløsning. Med disse kan man lade bilen fra en vanlig stikkontakt (Schuko) eller fra en CEE-kontakt (blå kontakt for enfaset, og rød kontakt for trefaset). Å lade via en CEE-kontakt er raskere og tryggere sammenlignet med en vanlig stikkontakt. Stikkontakter i hus og garasjer har vanligvis 10 A kapasitet hvis man ikke har oppgradert sikringsskapet og kablene. Ladekabler for vanlige stikkontakter, som leveres med elbiler, er også tilpasset maksimal kapasitet på 10 A.
For å komme rundt den begrensningen kan det være lurt å kjøpe en mer avansert bærbar ladekabel, som man i tillegg kan justere effekten på. Med justerbar effekt unngår du risikoen for å overbelaste strømnettet når du lader kjøretøyet via en vanlig stikkontakt. Med Direktroniks justerbare ladekabel kan du gradvis stille inn effekten fra 6 A og oppover. Det gjør den også perfekt til kontakter for motorvarmere, som ofte er koblet til en 6 A-sikring, men også for offentlige ladestasjoner med høyere kapasitet.
Direktroniks justerbare ladekabel finnes også for 3-faselading. Med justerbar effekt reduseres risikoen for å overbelaste strømnettet ved lading fra en vanlig stikkontakt. Med denne justerbare ladekabelen kan du trinnvis justere effekten fra 6 til 16 A, eller fra 6 til 32 A, avhengig av modell.
Det bygges stadig flere offentlige ladestasjoner. Disse har vanligvis kabel med CCS-kontakt, men de finnes også for normal lading med type 2-kabel. En såkalt hurtiglader gir betydelig høyere hastighet og ligger vanligvis på fra rundt 50 kW til 300 kW i ladehastighet. Hurtiglading via DC kalles av og til Mode 4-lading.
Bildet er lånt fra den australske nettsiden TheDriven
CCS (Combined Charging System) er en videreutvikling av type 2-kontakten. Den er utviklet for hurtiglading, og den kan lade med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC).
En type 2-kabel av standardmodell passer i den øverste delen av kontakten, men hvis hele CCS-kontakten brukes, får man maksimal kapasitet. Ladehastigheten avhenger av hva elbilen kan ta imot. Den kan være opptil 280 kW, avhengig av tilgjengelig kapasitet og bilmodell. Ved lading via en CCS-hurtiglader mates bilen med likestrøm (DC) direkte inn i batteriet.
Elbiler med type 1-kontakt har en annen teknikk for hurtiglading. Det finnes enkelte biler som har den såkalte CCS 1. Men det vanligste er at de følger den japanske standarden for hurtiglading med likestrøm, og har en kontakt som kalles CHAdeMO. Direktronik markedsfører en CCS-adapter som lar deg lade en elbil med CCS 1-uttak på en ladestasjon med faste CCS 2-ladere.
En sammenligning av de forskjellige kontaktene for normal lading (AC) og hurtiglading (DC).
Bildet er lånt fra den australske nettsiden TheDriven
Elbiler med type 1-kontakt har en annen teknikk for hurtiglading. Det finnes enkelte biler som har den såkalte type 1 CCS. Men det vanligste er at de følger den japanske standarden for hurtiglading med likestrøm og har en kontakt som kalles CHAdeMO.
Hvis du har spørsmål eller ønsker knyttet til ladekabler eller andre ting innen bærekraftig strømforsyning, er Direktroniks prisbelønte kundeservice alltid tilgjengelig* på telefon, e-post eller chat.
Husk også å lese artikler i kunnskapsbanken og abonnere på nyhetsbrevet
*) Hverdager mandag–fredag 8.00–17.00
© Copyright 04.10.2021 Innholdet er beskyttet i henhold til loven om opphavsrett.